FALSAFAH PENDIDIKAN GURU (FPG) :
PEMIKIRAN DAN AMALAN DALAM PROFESION PERGURUAN
“Seseorang
guru yang baik itu boleh dilahirkan melalui pendidikan”. Guru yang baik ibarat
lilin yang membakar diri, begitulah insan yang bergelar guru.
Tugas
guru bagaikan pelukis yang menaburkan warna di atas kanvasnya untuk menghasilkan karya seni yang agung. Seorang
guru bagaikan akitek yang merangka bangunan yang tersergam hebat meniti zaman.
Seorang guru bagaikan jurutera yang menghasilkan binaan teguh merentasi zaman.
Insan guru juga bagaikan doktor pakar yang mengenalpasti punca masalah
kesihatan dan merawat sehingga sembuh. (Pullias & Young 1968)
Guru
sebagai agen sosialisai dan agen perubahan memainkan peranan penting untuk
mentransformasikan kandungan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) menerusi
kurikulum untuk disasarkan kepada pelajar-pelajar di sekolah-sekolah. Apa yang diamalkan oleh
guru-guru adalah pancaran dari pemikiran mereka terhadap pendidikan.
FALSAFAH PENDIDIKAN GURU
GURU
YANG BERKEPERTI MULIA, BERPANDANGAN PROGRESIF DAN SAINTIFIK, BERSEDIA
MENJUNJUNG ASPIRASI NEGARA SERTA MENYANJUNG WARISAN KEBUDAYAAN NEGARA, MENJAMIN
PERKEMBANGAN INDIVIDU DAN MEMELIHARA SUATU MASYARAKAT YANG BERSATU PADU,
DEMOKRATIK, PROGRESIF DAN BERDISIPLIN.
Komponen Pendidikan Guru
i.
Ilmu/Pengetahuan
Terdapat
7 jenis pengetahuan yang setiap guru mesti kuasai untuk menjadi guru yang
berkesan.
. Pengetahuan tentang pedagogi umum
. Pengetahuan tentang kandungan subjek
. Pengetahuan tentang kandungan pedagogi
kandungan subjek
. Pengetahuan tentang kurikulum
. Pengetahuan tentang pelajar
. Pengetahuan tentang konteks pendidikan
. Pengetahuan tentang matlamat, tujuan dan
nilai pendidikan
ii. Kemahiran
Kemahiran ikhtisas yang merangkumi kemahiran menggunakan bahan pelajaran
dengan tujuan meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran .Mempunyai
kemahiran-kemahiran :
. Interpersonal
. Intrapersonal
. Komunikasi
. Teknologi
. Kemahiran Profesional
. Pengurusan masa
. Pengurusan
kelas
iii. Nilai
Nilai yang merujuk kepada amalan nilai-nilai murni, perlakuan guru yang
penyayang, berpekerti mulia, berdaya tahan, patriotic, motivatif, proaktif dan
patuh kepada Etika Profesionalisme Keguruan.
No comments:
Post a Comment